“Accounthouder bij de provincie is een enorm sociale functie!”
Bewust kiezen voor een hele andere functie dan waar je voor hebt gestudeerd, omdat dit veel beter aansluit bij jouw talenten? Dit is precies wat collega Carola heeft gedaan.
Van huis uit is ze (strafrecht)jurist, maar daar heeft Carola nu weinig mee van doen. Na haar studie Rechtsgeleerdheid in Groningen is ze naar Zwolle verhuisd en gestart bij de ABN Amro bank. Van daaruit maakte ze bewust de overstap naar provincie Overijssel. Niet alleen vanuit praktisch oogpunt, maar ook vanwege de interesse in maatschappelijke opgaven. Ze kwam terecht bij de provincie als jurist soortenbescherming en als interbestuurlijk toezichthouder WABO (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht). Ondanks de leuke collega’s en interessante onderwerpen, miste ze afwisseling in werkzaamheden en het samen werken aan opdrachten. Door een collega werd ze getipt over de vacature voor accounthouder ruimte. In deze functie heb je juist veel contact met mensen op de afdeling en met verschillende gemeenten en dit sprak haar meteen aan. Carola: “Dit werk doe ik nu sinds 2020 met heel veel plezier.”
Naast haar werk als accounthouder is Carola ook lid van de OR (ondernemingsraad) en zet zich nu voor de 2e keer op rij in voor de belangen van de medewerkers en de organisatie. Lees hieronder verder om meer te weten over Carola haar werkzaamheden als accounthouder met de bijbehorende uitdagingen en haar werk als lid van de OR.

Accounthouders als bruggenbouwers
Als accounthouder ruimte speel je een belangrijke rol in de samenwerking tussen provincie en gemeenten bij ruimtelijke ontwikkelingen. De klassieke thema's als ruimtelijke kwaliteit, ondergrond, wonen, water en bereikbaarheid komen veel aan bod. Carola: “Voor gemeenten ben ik vanuit de provincie het aanspreekpunt ten aanzien van ruimtelijke initiatieven waar een provinciaal belang mee gemoeid is. Ik begeleid en adviseer op ruimtelijke plannen van onze partners en borg hierbij het provinciale beleid en jaag actuele ontwikkelingen aan. Hierbij werk ik nauw samen met collega’s die gespecialiseerd zijn in de desbetreffende thema’s en mij van input voorzien.”
Carola probeert zoveel mogelijk aan de voorkant af te stemmen over plannen, de zogenoemde ‘voorkantsamenwerking’. Waar in het verleden vooral reactief werd geadviseerd, wordt nu aan de voorkant meegedacht over de haalbaarheid van een initiatief. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we niet aan het eind met een streep door plannen gaan, maar in de initiatieffase kunnen bijsturen indien het plan niet in lijn is met ons beleid?
“Wij zijn in totaal met zes accounthouders ruimte en één accounthouder voor de waterschappen. Drie accounthouders voor West Overijssel en drie accounthouders voor Twente. Momenteel werk ik met de gemeenten Steenwijkerland, Zwartewaterland, Staphorst, Ommen en Dalfsen. Binnenkort komt er een herverdeling van de gemeenten, omdat de wens er is om meer op regionale schaal samen te werken.”
“Om de week hebben we als accounthouders een overleg waarbij we verschillende collega’s uitnodigen om een specifiek thema uit te lichten. Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn die zich hoofdzakelijk bezighoudt met windenergie en dan worden wij op de hoogte gebracht van de huidige ontwikkelingen rondom dit thema. Op deze manier blijven wij van de verschillende thema’s die spelen op de hoogte. Daarnaast kan het ook zijn dat we een casus bespreken die in één van onze gemeenten speelt, zodat we met elkaar kunnen overleggen hoe we hier het best mee om kunnen gaan.”
“Je bent misschien geen specialist, maar van verschillende thema's binnen Ruimte moet je kaas hebben gegeten. Je hebt daardoor een breed pakket aan kennis en je bent een echte generalist.”
Voorkantsamenwerking
Vanuit de afdeling Ruimte en Bereikbaarheid waar Carola en de andere accounthouders ruimte werken, zijn er drie opties om een aanvraag tot voorkantsamenwerking in te dienen. Carola: “Het zijn als het ware drie ingangen voor gemeenten om bij ons op de lijn te komen om plannen te bespreken. Als eerste via de omgevingstafel: dat is een gremium met ketenpartners zoals de Veiligheidsregio, de GGD, Omgevingsdienst, het waterschap en Rijkswaterstaat. Het is een platform om plannen in de initiatieffase te bespreken en één gezamenlijk advies uit te brengen. Daarnaast kunnen plannen in het ruimtelijk overleg tussen gemeente en provincie worden geagendeerd. En gemeenten kunnen hun plannen of vragen via DSO Samenwerkingsfunctionaliteit of via het formulier op de website indienen. We hebben een systeem dat bijhoudt in welke fase een plan zich bevindt en of er al eerder contact over de voorgenomen ontwikkeling is geweest.”
“Voorheen werd er standaard naar de gemeente afgereisd voor een ruimtelijk overleg, tegenwoordig vindt een groot deel van de afspraken online plaats. Het scheelt veel tijd en is ook handig in het geval collega’s aanhaken voor één van de onderwerpen op de agenda. De collega kan voor het onderwerp in kwestie ingebeld worden en hoeft niet het hele overleg aanwezig te zijn of voor een kwartier heen en weer te reizen. Natuurlijk blijven we onze gemeentelijke contactpersonen ook ‘live’ zien om een goede band op te bouwen” laat Carola weten.
Water en bodem sturend
“Klimaatverandering komt op ons af en we moeten hier rekening mee houden bij nieuwe ontwikkelingen. Vanuit het Rijk wordt het principe om water en bodem sturend te laten zijn in ruimtelijke keuzes steeds meer onderschreven. Ook als provincie gaan we hierin mee. De laatste jaren hebben we gezien wat een lange periode van droogte doet, maar ook wat wateroverlast betekent. Een gezonde bodem, schoon en voldoende water is van groot belang voor iedereen. Het is belangrijk om hier in de planvorming rekening mee te houden. Toch blijkt dit in de praktijk lastig. Soms is er een stuk grond beschikbaar voor woningbouw, zit er energie bij de initiatiefnemer, ligt er een mooi plan, maar is de locatie niet toekomstbestendig vanwege de lage en dus potentieel natte ligging. Om woningen te ontwikkelen die klimaatbestendig zijn op een ongunstige locatie, zal er een investering moeten worden gedaan wat weer in het geding komt met de opgave om betaalbare woningen te realiseren. Dit is een voorbeeld van hoe verschillende belangen kunnen botsen met elkaar. Hoe zorg je ervoor dat er een juiste belangenafweging wordt gemaakt? Geen casus is hetzelfde en dat maakt het werk zo interessant.”
Bouwen aan de toekomst
“De toekomst van ons vakgebied staat vol met uitdagingen,” gaat Carola verder. “Klimaatverandering, waterbeheer, bodemkwaliteit, biodiversiteit, de energievoorziening en de transitie in het landelijk gebied zijn slechts enkele van de thema’s die onze aandacht vragen. Hoe zorgen we ervoor dat we de schaarse ruimte in onze provincie zo goed mogelijk verdelen zonder dat de kwaliteit van onze ruimte verloren gaat. Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe omgevingsvisie die hier richting aan gaat geven. Als accounthouders hebben we hierin een verbindende rol. Enerzijds brengen we gemeenten op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en anderzijds halen we de signalen bij gemeenten op over hoe ontwikkelingen landen en waar gemeenten tegenaan lopen.”

Eindeloze mogelijkheden
Naast haar werk als accounthouder, is Carola ook lid van de ondernemingsraad (OR). Haar eerste periode zit erop en ze is het herkozen voor een tweede periode van drie jaar.
“In totaal zijn we met 15 mensen, vanuit verschillende afdelingen. Het lidmaatschap van de OR biedt de mogelijkheid om de organisatie op een hele andere manier te leren kennen. Vragen als ‘hoe behoud je je personeel’, ‘hoe gaat de provincie om met ongewenst gedrag’, ‘hoe krijgen we iedereen mee in de nieuwe Teams-omgeving’ komen langs. Maar ook onderwerpen als ‘vergaderruimtehygiëne’ staan op de agenda. Leuke thema’s om over mee te denken en een mooie manier om collega’s buiten de afdeling te leren kennen”.
“Waarom het werken bij provincie Overijssel zo bij mij past? Naast dat ik het leuk vind om met relevante en actuele thema’s bezig te zijn, vind ik de vrijheid die je krijgt om jezelf te ontwikkelen heel waardevol. Er is bijvoorbeeld een klussenbank waar je je voor tijdelijke klussen aan kunt melden en er is iedere vijf jaar een budget voor persoonlijke ontwikkeling. Wat het werk ook heel leuk maakt is de prettige werksfeer en de leuke collega’s. Minstens zo belangrijk!”